Peuters en hun ‘eigen eet willetje’

Peuters krijgen in een bepaalde periode van hun leven een sterk  ‘eigen willetje’, daar zal menig ouder over mee kunnen praten. Immers de term ‘Ik ben twee en ik zeg “nee”‘, zal iedereen wel kennen. Dat het naast heel leuke situaties ook zorgen en ergernis op kan wekken is echter ook een feit.

Het niet willen eten is ongetwijfeld een van de grootste ergernissen waar een ouder vaak tegenaan loopt. Lang gaat het prima maar dan ineens besluit je peuter een paar dagen dat hij of zij niet meer wil eten. En hoe meer je aandringt, hoe koppiger je kleintje zal reageren. Termen als: ‘Nee ik wil niet’, ‘Dat lust ik niet’ of ‘Hoef niet’. Dat jij je gaat ergeren is logisch want je hebt toch je best gedaan en het enige wat je wil is dat je kind gezond eet! Kinderen voelen jouw zorgen en ergernis haarfijn aan. Probeer je je kind om te kopen met een spelletje, liedje of extra lekker toetje? Je kind zal dit gauw doorhebben en heel logisch niet meer braaf gaan eten, want dan moet het al die extra aandacht en lekkernijen missen! Met leuke beloningen zal je kleintje graag een lastige eter blijven. De keerzijde is dat wanneer je een strengere aanpak hanteert je kind waarschijnlijk nog meer verzet zal tonen met als gevolg dat het misschien helemaal niets meer wil eten.

Een pasklare oplossing is er niet, maar wel tips om het eetmoment voor je kleintje en jezelf wat gezelliger en makkelijker te maken.

Kindjes tussen de 1 en 4 jaar hebben lang niet zoveel eten nodig als in de eerste levensjaren. Het eerste jaar komen baby’s ongeveer 7 kilo aan, peutertjes daarentegen niet meer dan 2 kilo, dus ze hebben ook minder behoefte aan eten. Zolang je kind levendig en fit is en lekker speelt hoef je, je niet direct zorgen te maken over de minieme eetlust van je kleintje.

eten

Tips vóór het eten:

  • Probeer ervoor te zorgen dat je kind enigszins uitgerust aan tafel gaat. Je kind zal niet zoveel  trek meer hebben als het heel moe is.
  • Geef niet extra veel drinken, ook op die manier zit een kindermaagje gauw vol.
  • Laat je kindje meehelpen bij het koken, bijvoorbeeld het wassen van de groente of het dekken van de tafel. Het eetmoment wordt hiermee iets gezelligs waar je kindje ook actief aan deel kan nemen.

Tips aan tafel:

  • Schep niet teveel op. Het is voor je kind ook veel fijner als hij een enthousiast  “goed zo!” krijgt als zijn bordje leeg is gegeten.  En twee keer opscheppen is extra fijn.
  • Laat je kind eens zelf opscheppen. Met een klein beetje hulp is dit natuurlijk enorm leuk om eens zelf te mogen doen.
  • Zet ook eens een keer schaaltjes neer met allerlei verschillende dingen zoals schijfjes komkommer, stukjes wortel, een hardgekookt ei, stukjes kaas, stukjes worst, schijfjes tomaat.
  • Probeer tijdens de broodmaaltijd eens om het sneetje brood in de ene hand en het stukje kaas of worst in de andere hand te geven. Zo komt het toch beide binnen. En wist je dat appelstroop en pindakaas ook goede voedingsstoffen bevatten?
  • Geef je kind geen extra crackertje of ander tussendoortje wanneer het bordje niet is leeggegeten. Hoe moeilijk je het ook vindt, je kleintje heeft al snel in de gaten dat ook al eet ze niet alles op ze wel een lekker tussendoortje ervoor in de plaats krijgt.
  • Maak van het eten op het bordje een mooie tekening. Niet alleen pannenkoeken zijn een mooie ondergrond voor een gezichtje. Ook van worteltjes, doperwtjes en boontjes kun je heel mooie plaatjes maken. Of bouw een skischans van de aardappelpuree of laat een beetje jus als lava uit je gebouwde vulkaan lopen.

MarleySpoon-Love4Kidz-10

Mocht je, je toch bezorgd maken over  de eetlust van je kind schrijf dan eens een dag alles op wat je kind eet. Wellicht valt het dan reuze mee wanneer je alles op een rij ziet.

 

written by

Vader van 3 schitterende kinderen, marketing
Related Posts

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge