Wintertijd | tijd om bij te slapen?

Vannacht gaat de klok een uur terug. EEN UUR! Ik overdrijf niet, als ik beken hier reikhalzend naar uit te kijken. In mijn boek is een uur extra in het weekend: een uur extra om bij te slapen van alle ochtenden dat ik om 6 uur wakker word gemaakt. Maar helpt het echt en wat kunnen we beter doen met dat extra uurtje? 10 wintertijd tips.

Had je me 20 jaar geleden gevraagd, wat te doen met een extra uur op zaterdagavond, dan had ik heel hard geroepen: een extra uur om uit te gaan. Yess, extra lang in de stand rondhangen. Nu ben ik blij met een extra uur slaap, omdat  – hoe laat het ook wordt de avond ervoor – ik altijd standaar om 6 uur gewekt word. Met stip op 1 staat dus:

  1. Uitslapen
    Pak het extra uurtje om bij te slapen. Of een uurtje echt helpt, durf ik niet te beweren, maar je komt in ieder geval op zondagochtend een uur later je bed uit. Dat moet toch ontspannend werken
  2. Uitgaan
    Je kan een etentje, avondje uit of nacht doorhalen gelijk extra kracht bij zetten door het nog een uurtje later te maken zonder hiervan de consequenties te voelen de ochtend erna. ‘En we gaan nog niet naar huis’.
  3. Lezen
    Altijd al een boek uit willen lezen. De wintertijd geeft je de kans om een uur langer in je boek gedoken te zitten, zonder dat je gelijk voelt dat het een uur later is.
  4. Werken
    Mijn favoriet is het niet, maar bij het moeten halen van een deadline is het wel een extraatje. Je kan net even dat ene uurtje extra doorwerken en toch de deadline halen. Het in nachtdienst werken, is geen pretje tijdens de wintertijd. Wisseling van de wacht wordt zo toch een beetje onduidelijk.
  5. Netflixen
    In het weekend van de Wintertijd kun je zonder scrupules nog meer afleveringen van je favoriete serie op Netflix bekijken. “Nou vooruit nog eentje dan … of twee”.
  6. De was
    Geen favoriet, maar wel een handig feitje. Het nachttarief op stroom en gas duurt ook een uurtje langer. Hiervan kun je best gebruik maken als je toch al in het weekend je wassen draait. We moeten immers allemaal op de kleintjes letten
  7. Niksen
    Gewoon ongegeneerd niks doen. Een heel uur, niets …
  8. Sporten
    Een uurtje extra die week. Daar word je niet alleen relaxed, vrolijk en gezond van, maar is ook goed voor de conditie.
  9. Later naar bed
    Een uur later naar bed gaan. Gewoon omdat het kan. Het heeft geen consequenties. Je kan het gewoon doen. Een uurtje later gaan slapen. Ook wel eens fijn
  10. Quality time
    Met partner de huwelijksnacht opnieuw beleven. Je hebt een uur extra om er een spannende en opwindende nacht van te maken

written by

Moeder van 3 schitterende kinderen, schrijver in hart en nieren, altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en wonderlijke momenten.
Related Posts

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge